Blog 10 – Wat beïnvloedt jouw HBA1C / A1C?

Gisteren bracht ik een bezoek aan Diabeter, de instelling die zorg draagt voor mijn Diabetes. Met mijn dokter voerde ik een gesprek over de omstandigheden die van invloed kunnen zijn op je gemiddelde bloedsuikerwaarde (HBA1C / A1C).

De dokter heeft mij best wat nieuwe kennis bij kunnen brengen, waaronder het toevoegen van een nieuw basaal patroon. Omdat dit best nuttig kan zijn, heb ik besloten om deze relevante informatie met jullie te delen!

Je dagelijkse routine

Als je al wat langer diabetes hebt, net als ik, dan gaan sommige dingen op de automatische pilot: je weet exact wat je voor een maaltijd moet bolussen, je meet op vaste tijdstippen, elke dag (qua indeling van activiteiten, werk, studie, etc.) is bijna altijd hetzelfde en je gaat op vaste tijdstippen naar bed en staat weer op. Op al deze punten zijn jouw basale patronen afgestemd, evenals je ratio en insulinegevoeligheid.

Ik heb ook zo’n routine, maar die is de laatste maanden nogal gewijzigd, waardoor het gebeurt dat ik vroeger op sta en in de avond langer doorwerk of juist andersom, het beïnvloedde mijn suikerwaardes niet positief en ik had veel onstabiele waardes… Herken je het?!

Invoering 2e basale patroon

Nadat ik dit aan de dokter verteld had, raadde zij mij aan om een 2e basale patroon in te stellen: ik heb nu dus een patroon voor de ‘normale’ routine en een patroon voor mijn ‘aangepaste’ routine, waaruit ik kon concluderen dat ik op de dagen dat mijn routine anders is, ik meer behoefte heb aan insuline.

Wat is het voordeel?

Ik moest eerst ook even overtuigd worden, maar het voordeel van de 2e basale patroon ga ik nu wel inzien, want ik deed het voorheen op deze manier: als ik wist dat mijn dag er anders uit zou gaan zien, een dag waarop ik bijvoorbeeld minder actief ben, niet sport en dus eigenlijk veel achter de computer zit, dan gaf ik een aantal extra eenheden insuline boven het advies als ik iets tot mij nam. Je voelt hem al aankomen: dat blijft natuurlijk altijd gokken, je kan er net naast zitten, maar ook flink ernaast wat tot een hypo of hyper leidt.

Het tweede patroon neemt in principe gewoon het denkwerk van jou over. Heb jij ook weleens onregelmatige dagen, kan je op zo’n dag wel wat meer of juist minder insuline gebruiken? dan raad ik je ten zeerste aan om eens een afspraak met je diabetesverpleegkundige/dokter in te plannen en dit dan toe te lichten!

Ik hoop dat je iets aan deze informatie heb gehad, ik heb er namelijk iets van op kunnen steken! #neverstoplearning

 

 

 

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑